Images

Lapan Belas

Satu perkara telah aku belajar tentang kehidupan adalah bagaimana marah boleh menghancurkan banyak perkara. Aku juga pernah dahulu marah tak tentu pasal, ini tak kena itu tak kena. Sedikit demi sedikit ia menghancurkan apa apa yang ada di sekeliling. Membuat orang jauh. 

Even, emak juga tahu aku seorang yang panas baran. Jadi mana mana teman wanita yang aku bawa berjumpa dengan emak, perkara pertama yang diterangkan adalah tentang sifat panas baran aku. Sedih. Hahahaha. 

Manusia kah kita jika kita biarkan darah panas anak muda menguasai diri? Anak yang baik kah kita bila mana emak juga tersinggung dengan perangai panas baran kita? Jadi perkara perkara sebegini banyak membawa aku berfikir, keinginan untuk Keep Calm & Dont Get Mad itu senantiasa ada di dalam hati.

Dan apa apa keputusan yang dibuat ketika marah, sudah pasti ianya bukan satu keputusan yang waras.

"Asyik asyik nak marah, cakap elok elok tak boleh ke?"

oh ye: Marah takkan bawa apa apa penyelesaian, malah ia menghancurkan apa apa yang ada di hadapan kita. Membawa kepada penyesalan atas apa apa yang telah kita cuba bina selama ini. Terpulang.


Hafeez Darraji

0 comments: