Images

Sepuluh

Semalam, baru pulang dari hospital plastic surgery. Hospital khusus untuk merawat pesakit yang memerlukan 'kulit baru' disebabkan celaka yang menimpa. Tak semestinya plastic surgery itu merujuk kepada kecantikan dan hospital hospital kerajaan atau teaching hospital di Egypt tidak sesekali menyediakan perkhidmatan tersebut. Sebaliknya mengkhususkan kepada kes kes yang terlibat dengan 'trauma'.

Pesakit di hospital ini kebanyakannya terdiri daripada kes kes berkaitan 'burn' atau melecur. Dari kanak kanak hingga dewasa, yang disebabkan oleh chemical/ electric voltage/ flame/ fluid which get in contact with patients.  

Usai kami mengambil 'full history' pak cik Ismail, sempat kami berborak sedikit sebanyak bilamana dia menanyakan kami ini dari mana.

Kami jawab kami dari Malaysia dan kami Mosleem.

"Mashaallah" ucap pak cik Ismail.

Sebelum kami beredar, dia sempat menyatakan yang dunia itu hanya sementara dan akhirat juga yang kekal. Tangan yang terbakar dalam kesakitan itu masih cuba menunjukkan kepada satu bungkusan, disuruhnya kami mengambil bungkusan itu. Lalu dia berkata, "walaupun sakit tak boleh kena air, kita gunakan ini dan bertayamum yang penting mesti solat!"


oh ye: dengan pesakit pun dapat tarbiyah (ayat usrah sikit ;p)


Hafeez Darraji


0 comments: