Images

Rules 3 Bulan

Rules 3 bulan telahpun sebati dalam hidup aku sejak sekolah menengah lagi. habis tingkatan 3, berbekalkan keputusan PMR cemerlang aku ditawarkan masuk ke Sekolah Berasrama Penuh (SBP).  Terus terang aku bukan jenis manusia yang mudah adapt dengan situasi baru. Jadi bangun seawal 500pagi, nak mandi dan makan kena beratur, habis sekolah ada prep sampai ke malam bukanlah rutin yang aku suka. 

Dan pernah aku berputus asa untuk berhenti dan keluar dari SBP, lepas sedikit terapi bersama mak ayah aku nekad untuk bagi masa 3 bulan kat diri sendiri. Kalau  lepas 3 bulan aku masih tak suka duduk SBP, aku nak keluar! tapi 3 bulan kemudian aku semakin selesa, jadi aku berjaya tamatkan persekolahan sampai ke tingkatan 5 di SBP. 

Begitu juga kalau aku rasa down dengan workout aku. Workout macam orang gila, sampai nak tercabut tangan tapi badan takde sikit pun bayang nak besar macam The Rock. Then aku apply balik rules 3 bulan kepada diri sendiri. In Progress...

After aku putus dengan seseorang which is perempuan lah of course, aku bagi 3 bulan tempoh aman / calm down before kenal or jatuh hati dengan perempuan lain. Tempoh aman / calm down nih bagi masa kat aku untuk berfikir sebaik baiknya dan secara tak langsung respect perasaan perempuan tuh. 

Nak main permainan 3 bulan ini tertakluk kepada terma dan peraturan seperti berikut:
a) 3 bulan. NOT LESS, NOT MORE
b) Kalau dalam 3 bulan tuh masih belum ada apa apa perubahan maknanya aku masih belum usaha secukupnya.
c)  Dalam sesetengah perkara yang penting, even sebelum tempoh 3 bulan itu tamat dan ada something good happens, aku masih belum boleh terus stick kepada good things itu. Makesure habis 3 bulan ( see (a) ), baru decide. Aku tak pernah rasa rugi sebab aku tahu kalau aku hilang good things tuh sekalipun, Tuhan akan replace that good things dengan sesuatu yang lebih baik.
d) Rules 3 bulan ini applied for all situation and condition.



p/s: if you don't like the rules than break it, make your own rules !



Hafeez Darraji




0 comments: