Images

POSED - Atas Kelahiran Medium dan Fanzine

Aku terpanggil untuk memuji usaha beberapa orang manusia yang bersemangat dan sudi meluangkan masa untuk menyediakan medium dan ruang untuk manusia marhaen memberi/berkongsi/bercerita tentang bakat atau cerita yang mereka punya. "Pisau kalau tidak diasah berkarat". Begitu juga dengan bakat, tanpa asah lama lama dahiat. Secara tidak langsung ruang dan medium ini mengaktifkan ruang kreativiti pada otak kanan yang selalu curi tulang dan malas malasan. 

Aku suka kalau sajak dijadikan sebagai satu wadah bacaan yang menarik buat penggemar sastera ataupun bukan. Cuma beberapa perenggan, yang kau boleh baca di mana mana walhal dalam tandas sekalipun (bergantung pada penulisan). Atau mungkin curi masa membaca ketika Professor berkata 'take five' dalam lecture yang 2 jam lamanya. 

Medium ini sekaligus memberi idea untuk aku menulis karya karya baru. Memandang atau berteka teka dengan pengalaman orang lain membantu aku untuk menghasilkan karya yang segar dan menarik. dan maafkan aku, bukan niat aku untuk memilih bulu tapi aku selalunya 'like' atau 'komen' karya karya yang menarik minat aku. Sesuatu yang di luar kotak kebiasaan dari kelaziman yang biasa manusia lalui, dan yang bagus tentunya (dari sudut pandangan aku).

Tapi aku patut ucapkan tahniah atas usaha usaha marhaen sekalian menyumbang dan berkongsi bakat mereka di medium ini. Pada aku mereka ini seperti benih yang dicampakkan pada tanah, sedikit demi sedikit bercambah dan akhirnya menjadi satu pepohon yang akan memberi kebaikan kepada manusia/hidupan sekeliling. Pujian pujian seharusnya diberikan kepada mereka, supaya sedikit demi sedikit karya mereka dapat diangkat ke peringkat yang seterusnya.

Tahniah kepada Kuchai dan Fazlina atas idea mereka. Tahniah kepada semua penyumbang karya. Moga kita dapat jadikan sajak sebagai satu wadah bacaan yang utama dan cara baru untuk mencuri hati orang yang kita sayang *WINK

p/s: berkenaan penulisan/karya aku  ianya terlahir dari pengalaman aku sejak aku lahir lagi dan terlahiirlah karya yang sebegini. aku suka elemen suprise dan misteri dicampur adukkan dalam hidup/karya aku. aku lebih suka kalau satu satu karya tuh bebas untuk dikaitkan dengan kehidupan pembaca tanpa perlu ada penyesuaian cerita dengan aku, tapi baseline dia tetap sama, pembaca dan penyajak pernah 'merasa'. Mungkin aku juga terlalu berhati hati pada karya aku. Mungkin

Hafeez Darraji



2 comments:

  1. eee ada nama kita lah. terharu :') hahahaa.

    btw, i like ur way of writing. skop yg luas buat minda berfikir. :)

    ReplyDelete
  2. @fuzzyskuzzy

    hey nina marina! hahaha. korang deserved that kotttt!

    ReplyDelete