Images

Takut

satu perkataan yang membuatkan seorang kanak kanak menolak gula gula pemberian dari orang asing. juga menyekat kemampuan seseorang untuk explore sesuatu yang baru. takut tidak berjaya, takut dengan kesudahan yang entah bagaimana, takut buat seseorang jadi penakut. kalau kita tidak tahu erti takut itu sudah tentu kita bebas menerobos jalan jalan tanpa perlu risau dengan setiap langkah yang akan kita hadapi.

kita tidak perlu takut untuk berubah sebab hidup ini sendiri memang akan berubah. samada kita mahu atau tidak, hidup akan tetap dan sentiasa berubah. berubah ke arah kebaikan dan kejahatan itu atas jalan kita sendiri. kalau kita berjaya menguasai ketakutan itu, pasti kita bisa menemukan sesuatu yang lebih baik yang tak pernah kita temukan.

ketakutan menghadapai hari hari mendatang hanyalah satu permainan perasaan. kita terikat dengan ketakutan yang kita sendiri ciptakan tanpa berlapang dada dalam menciptakan hasil yang kita inginkan. untuk mengatasi rasa takut itu apa yang perlu kita lakukan adalah dengan memulakan langkah pertama. dan langkahan pertama itu diikuti dengan langkah langkah seterusnya tanpa ada rasa bimbang atau takut.

takut membuatkan kita bermain dengan pelbagai andaian yang kita reka. dan andaian itu menghantui setiap masa dan hidup kita sehinggalah kita menyelesaikan rasa takut dengan kekuatan kita sendiri. kenapa perlu rasa takut? mungkin jawapan di akhir sekali untuk kita adalah YA !

dalam menghadapi hidup tukarkan takut itu kepada sifat ingin tahu. sebab sewaktu orang lain takut dengan satu satu risiko kita menjadikan risiko itu sebagai satu peluang. peluang yang mana tahu akan merubah nasib kita.
Jadi jangan takut !

"apa ditakutkan pada malam, kerana esok akan tetap siang"

p/s: fear is a mind killer, don't let it stop you from experiencing the world

Hafeez Darraji




0 comments: