Images

Isu BERSIH Malaysia

semalam ada beberapa kenalan bertanyakan pendapat aku tentang BERSIH di Malaysia. Tanya mereka lagi kenapa tiada komen atau update tentang BERSIH nih kat blog aku. sebab sebelum ini kalau ada isu politik, cepat cepat aku akan keluarkan pendapat.

Bagi aku, aku dah malas dan 'fed up' untuk mengambil tahu cerita cerita politik kotor manusia. Yang sebelah sini ada agenda tersendiri. Yang sebelah sana ada agenda tersendiri. Maka manusia yang konon kononnya setia, menjadi boneka kepada dua dua kepala 'gila dunia' ini.

Biarlah apa nak jadi. selagi Malaysia tiada peperangan sampai beribu dan beratus orang terkorban bagi aku itu masih aman.

2 pendapat aku:

a) kita mesti respek pandangan orang lain. Sekurang kurangya belajar respek. Kau ada pandangan sendiri dan dia ada pandangan sendiri. Mungkin dia datang dari latar belakang yang berbeza buat dia pilih jalan yang berbeza & dia ada cara berbeza untuk suarakan pendapat dia. Respek!

b) Kalau satu satu perkara yang hendak diperjuangkan tidak menampakkan hasil yang terang, jelas & nyata (hukum izhar halki). Maka tukarlah strategi. Bila manusia selalu sangat tonton drama & filem yang sama akhirnya penonton jadi cepat muak dan cepat bosan.

dalam kedua dua pendapat aku cuba jauhkan sifat obses dan terlampau. itu sahaja.


p/s: manusia di jalanan. manusia di pejabat. sama sama dahiat.
p/s/s: post aku sebelum ini yang bertajuk Bersih (dengan nombor) bukan pasal isu BERSIH. itu cuma hasrat hati yang BERSIH :P


Hafeez Darraji


0 comments: