Images

hujung dunia

di sebuah perkampungan
pulangnya seorang hamba dengan bot buruknya
entah sejak bila dia keluar?
mungkin sebelum subuh tadi

selalunya kita rasa jengkel
jengkel dengan bisingnya bangsa arab
tapi kali ini tidak
aku tenang
aku tenang mendengar 2 percakapan manusia
dengan bahasa asing mereka
memuji satu sama lain

ditempat duduknya aku
berpasir lembut
angin sesekali bertiup
bunyi air memukul
ketenangan ini sudah lama aku mimpi

waktu senja ini
mata aku masih dapt melihat
meneka sejauh mana hujungnya dunia
yang pasti ada pengakhirannya di hujung sana

untuk aku
aku masih lagi di sini
bernyanyi tak berlagu
menjerit dan merayu
fikir aku
ini tamatnya dunia
tapi aku masih disitu

sepatutnya aku perlu berjalan
perlahan lahan cuba memijak air yang tenag
walau aku tahu mustahil
tapi aku perlu cuba
untuk cari hujung dunia

dan sepanjang perjalanan aku
mungkin ada bot bergerak laju
mungkin ada ikan mengejar
mungkin ada ombak besar yang membantai
yang perlu aku hadapi dan belajar bagaimana menghadapinya

dan matlamatku bukan lagi dia
dia bukan lagi sebab untuk aku kuat
dia bukan lagi sebab untuk aku lemah
matlamatku kini untuk hujung dunia
aku aku berjalan dan berlari
walau penat
aku perlu tahu
rahsia apa untukku di sana

jus mangga masam, 6.16pm




0 comments: