Images

Permasalahan PCM.

Sebelum membaca isi kandungan seterusnya. Sila buka hati seluas-luasnya, dan berfkir dengan hati yang terbuka. Berikut hanya merupakan pendapat peribadi dan tidak dipengaruhi atau mempengaruhi mana-mana pihak.

tengah-tengah stalk orang kat fb aku terlihat satu video yang bertajuk "SURVEY PCM 2010-2011: Permasalahan ? " untuk pengetahuan orang ramai PCM (Perubatan Cawangan Mansoura) bakal melalui 1 pilihan raya untuk memilih ketua baru. Mesir nak buat pilihan raya dia pun nak buat.



Pada pandangan aku secara umumnya, permasalahan pelajar di Mansoura datang dari latar belakang yang pelbagai. sudahlah begitu, tak semua pelajar berperangai sama. Jadi kerana itu, penyatuan menjadi masalah utama yang tak sudah-sudah dari dulu.

1. KEnapa penyatuan tak settle?
katanya terdapat banyak persatuan di Mansoura. Boleh pakai? Sebenarnya dengan kewujudan banyak persatuan, pelajar-pelajar sepatutya dapat more benefit. takde keburukan dengan wujudnya banyak persatuan di Mansoura.
Kenapa saya kata alasan tuh tak boleh pakai? Setelah berapa tahun organisasi GMMSC tidak wujud, paling akhir tahun 2009/2010. dan beberapa persatuan yang wujud juga sudah tidak aktif sejak itu. Tapi selepas itu ada atau tidak hasil penyatuan dari PCM? tepuk dada tanya selera.

2. Ramai orang takut dekati PCM
PCM yang katanya bertanggungjawab mendekati pelajar dan menjaga kebajikan mereka secara keseluruhan. kalau orang takut dekati PCM bagaimana objektif itu hendak dicapai? sampai ketika masuk majlis PCM kita rasa sangat asing sekali.

3. Oranisasi PCM datang dari dari golongan mereka sendiri
satu soalan. PCM milik semua bukan? kalau jawapannya YA, saya tak nampak dalam organisasi mereka itu. Berani saya katakan Exco2 PCM semuanya datang dari golongan mereka sendiri. dah ikut Mubarak nak pakai sistem warisan? Timbul pulak soalan, ada hari pencalonan, kenapa kau tak calonkan calon?
Jawapan saya ringkas. Sila rujuk num 2.

4. Slogan
Kalau tengok di laman web JPC mansoura. Setiap calon-calon mempunyai slogan sendiri. ada juga antara mereka yang slogannya tak masuk akal langsung. atau mungkin tak jelas. Lihat sahaja slogan calon Pengerusi. "kemenangan satu, kemenangan semua" & "Mahasiswa Ideal, pencetus transformasi". Pada fikiran anda, apa agaknya yang mereka hendak perjuangkan dalam komuniti Mansoura? Dan kalau kita lihat slogan-slogan ini hanya gah ketika hari berkempen tapi setelah tamat tempoh atau tiba pilihan raya sesi baru, slogan itu tidak tercapai walau sedikitpun.

5. PERUBATAN & PEMRAM
Bagi mereka yang tahu latar belakang PERUBATAN dan PEMRAM. itu juga salah satu sebab dan asbab mengapa dan kenapa

Solutionnya apa? jawab dan tunaikan sahaja persoalan-persoalan di atas.

p/s; hanya pendapat peribadi. kalau mahu baca silakan, kalau tak mahu baca, anda tahu mana yang perlu di click.

0 comments: