Images

Keluar, Lihat Dunia!

aku bukan suka sangat nak kutuk2 orang nih. yela orang kate aku nih jahil, xdela bagus sgt, tak taw pape pasal protokol. wah2! mereka kenal kah aku? kita pernah lepak minum sama2 ke? samalah cam orang2 duk kata orang yang pakai serban tuh terorist, padahal orang yang pakai serban tuh ar alim sekali.

orang duk kata aku memecah belahkan, orang duk kata aku berat sebelah. Bila kita tak tahu cerita sebenar, kita boleh cakap ikut suka kita. pernah main 'telefon buruk' masa kecik dulu? di mana buat satu bulatan dalam 10 orang, then orang pertama bisik satu ayat kat orang kedua, orang kedua bisik kat orang ketiga dan sampai orang yang ke10. akhir sekali suruh orang ke 10 tuh cakap ayat apa yang dia terima. nah! ayat orang ke 10 cakapkan berbeza sekali dengan ayat orang pertama. macamtuh gak la dgn kes liwat Anwar dengan Saiful. macam mane korang taw Si Saiful tuh betul2 fitnah Anwar? dan camne korang taw Si Anwar tuh mereka2 cerita?

Keluar dari kepompong wahai rama2! Jangan bila hujan sahaja baru nak keluar dari tempurung wahai katak! Keluar dari kelompok sendiri dan lihat dunia luar. Jangan takut risiko, jangan takut kegagalan. sebab kita belajar dari kegagalan. Bersosial dengan orang bukan dari golongan kita jangan sebab dia tak sealiran dengan kita, kita merendahkan dia, langsung letak ke tepi.

ini orang kata, bukan aku kata "jangan beredar dari seseorang sehingga kita belajar sesuatu daripadanya".
dan ini pengalaman bukan permainan; seorang jurujual bertekad menghabiskan barang jualannya sebanyak 100 set pada hari ini juga. Tetapi dia tidak akan berjaya menghabiskan barang jualannya dengan hanya bertemu dengan 100 orang. Dia perlu bertemu lebih daripada itu, 200, 300 dan seterusnya. Kalau dalam 100 orang yang dijumpainya dan hanya 20 orang yang membelinya maka secara puratanya dia harus bertemu dengan 500 orang untuk menghabiskan barang jualannya.

bila kita keluar dari keselesaan kita, kita bercampur dengan orang. baru kita dapat tahu sendiri cerita sebenarnya macam mana. dari situ baru kita boleh menilai dan membuat sesuatu rumusan. dalam penulisan aku, aku tak pernah mendedahkan nama orang2 tertentu, sapa makan cili dia rasa pedas sendiri dan bila pedas mesti cari air untuk hilangkan pedas, dan kalau dah pedas tuh tapi takde tindakan nak hilangkan pedas. Itu Luar Biasa Hebat!

semoga kita semua mendapat kejayaan dalam peperiksaan nanti

apa2pun "hidup indah dengan iman dan islam"

p/s: pakai otak la der...heeee :)


ahmad afiq bin mohd rozain
syarik rabik
0119163741

6 comments:

  1. salam..haa..ni kn bgos..berbeza ngan penulisan sblom nie..sekurangnyer..saudara th menilai yg mn lbh mnjadi keutamaan pd diri saudara sndiri..bersifat sabar..pasti mndapat ganjaran yg terbaik..semoga hasil2 penulisan yg berbaur tidak mghormati ajaran islam tidak berulang..semoga berjaya dlm exm..

    ReplyDelete
  2. thumbs up...
    bguih post kali ni..
    tade provokasi... alhamdulillah...

    gud luck exam der!!!
    tambah ilmu + iman + amal...
    peace no war (^_^)v

    ReplyDelete
  3. btol kate dorg2 yg kat atas nih...

    anyway, gud luck for ur exam, bro bedot!!

    ReplyDelete
  4. "jangan beredar dari seseorang sehingga kita belajar sesuatu daripadanya".

    -- best la ayat ni -- :D

    ReplyDelete
  5. apa2pun "hidup indah dengan iman dan islam"


    saya harap anda dpt pegang kata2 anda ini, jika tidak tunggulah apa balasannya. iman dan ISlam mesti dalam semua skop kehidupan ok der...
    jgn separuh2. ambil semua ,jenis ambil separuh2 ni xkan kenal Islam.


    apepun doakan kejayaan bersama...

    ReplyDelete
  6. Komen tak letak nama ke??? bagus ah pengomen pun, rendah diri... triple thumbs up..

    hehhe..
    dot.. asal emo sangat.. sori baru baca....

    ReplyDelete