Images

.::biadap::.

"kamu ni mmg biadap, sejahat2 abglong yg mak slalooo gado ngn dia pun tak sekeras kepala cam kamu, kamu biadap sekali lagi mak sepak kamu!!!" terngiang-ngiang kata2 ibuku di meja makan sewaktu berbuka tadi...

aku pasrah menerima segala tujahan yg dilemparkan bagai peluru m-16 memuntahkan pelurunya ke arah sasaran. takkan aku nak melawan kang derhaka plak.
entahlah aku pun tak tahu mana silap aku!!!
mgkin marah dia kerana aku takde kat umah sdgkn jam sudah pukul 7pm...aku keluar bukan semborono bagai pengemis yang mengemis dijalanan, meminta tanpa arah tujuan selagi ada sasaran selagi itu dia akan meminta...bukan!!! aku bukan begitu, aku keluar kerana hendak membeli sumthing untuk berbuka...ialah hari2 berbuka dengan air oren, nak wat bandung susu pula takde jadi aku fikirkan satu kelainan dengan membeli air soya...adakah aku bodoh nak berada di luar rumah sesaje padahal waktu berbuka sudah hampir tiba!!!

"macammana nakk jadi doktor?? doktor sifat dia penyayang, mak yg lahirkan kamu pon benci dengan perangai kamu, tgk che de tuh camne dia bole jadi nurse!?! sebab dia tuh penyayang"...aku tak pikir hidup akan sentiasa sama...hari demi hari yg kita lalui kita belajar perkara baru setiap hari... dan aku yakin sifat ketidak penyayang aku ni bukan selamanya...lihatlah ayah yang dulu garang tetapi sudah semakin lembut hatinya...mmg cita2 ku hndk menjadik doktor dan aku tahu bagaimana aku hendak mencorakkan diriku menjadi seorang doktor yg baik walaupun tak ramai yang mempercayainya...apa aku peduli!!!

"lately, mak tgk sikap biadap kamu semakin menjadi2..."
apakah 100% aku menanggung kesalahan itu??? dlam hati aku membalas kata2 emak yang menghujani setiap penjuru aku....habes basah, aku secara monolog dalaman umpama buruh sedaya upaya membaiki lobang2 kecil di ampangan walaupun aku tahu empangan itu akan pecah....di waktu ini aku juga perasan perubahan sikap ku....namun aku sudah cuba berubah, seperti perbualan dgn emakku dalam telefon, sudah semakin lembut!!!
habiS!!!! adakah aku yag patut dipersalah sepenuhnya...mana pergi kasih ibu, disaat anaknya kesunyian dirumah??? tak berbuat apa2, serabut, kusut macam calon spm yang tak sempat ulangkaji padahal lagi 2 jam spm akan bermula!!! mana pergi enaknya masakan ibu yang aku rasa setiap hari, dikala anaknya ini akan merindui masakn itu>???? dimana keadilan, anak2nya yang awal dilayan bagai jurulatih tinju menumbuk anak buahnya yang salah melakukan regangan, semata2 mahu anknya menjadi insan matang dan berguna tapi anak2 yang kemudian dilayan bagai putera walupun putera itu sengaja memberi kekalahan kepada negaranya sendiri?>??? apa buktinya!!!! setiap pagi aku hantar ammar ke sekolah, dia asyik menangis dan tak mahu pergi sekolah, aku pon tak sker...tetapi plik pula aku lihat anak2 lain yang berlari2 tidak sabar ke pintu sekolah semata2 mahu belajar dan berseronok kerna itulah alam mereka...kenapa???
adakah aku yang patutu dipersalahkan sepenuhnya???\dari mana aku dapat api amarah ini...adakh sudah mmg tertanam dalam jiwa sedari kecilku...tidak!!!! pasti ada sesiapa yang mewarisinya kepada aku...aku pasti!!!! adakah aku yang patot dipersalahkan sepenuhnya!!!! jiwa remaja ini yg mahu bebas adakalanya tidak mahu walupon mndpt kebbsan itu!!! kerana faktor sekeliling yang entah akan membantutkan segala kemeriahan kala kebebasan...ketidak fahaman pada jiwa remaja yang moden menjadi penghalang hati yan tua bersatu dengan hati yang muda!!! kesibukan mencari rezki sehingga makanan berbuka pon terpaksa dibeli setiap hari menjadikan ikatan kasih sayang semakin hari semakin longgar...keluarga bersatu hanya ketika makan...itu pon kadang2 makan tidak bercakap sepatah pun!!! siapa tak ske harta menimbun, ya aku pon sker...kerana harta itu juga aku impian aku melanjutkan pelajaran manjadi kenyataan... entahlah aku pon tak tahu...memmang sukar membuat pilihan!!! ya!!! aku mmg benci buat pilihan...antara dua...

"jangan igt kamu ni besar sangat" aku tak pernah anggap diri aku nih besar lagi2 nak amik cos doktor...ape igt doktor tuh besar sgt???aku pon tak heran. aku tak mmdg besar semue doktor!!! satu jari telunjuk kepada org 4 jari sebenarnya kembali kepada kita semula...btol2 aku setuju...siapa yg lagak besar??? mentang2 awak itu mak saya awak igt awak berkuasa!!! ya dalam hati ku itulah yang tertulis, walau mcmana sekalipon aku diserang, ditohmah namun dia ttp ibuku dan aku tak akan terlalu mengekspresikan ketidakpuas hatiku...ya empat jari kembali kepada kita,,rami yang tidak menyedarinya!!! kerana EGO...lihtlah dunia!!! kalau ego itu dalam bentuk fizikal pasti berlian pon boleh dipecahkan!!! ada dia tahu anaknya tak ble tdo malam hampir seminggu?? ada dia tahu apa amsalah anaknya??? pabila mereka bertanya sudah tentu aku akan diam, dan mereka pasti berkata mak tanya tak nak jawab plak...ialah walauopn dia yg melahirkan aku tetapi masa aku lebih bersama kawan2 ku...sudah tentu aku luahkan pada kawan2 ku...ketiadaan masa yang berkualiti bersama keluarga menyebabkan aku mencari masa yang berkualiti bersama kawan....

aku bukan sesaja nak ubah sikap aku, yakni hari ini sikap ku dlam mode A esok plak mungkin dalam mode B...MANA ADA!!! aku juga bukan perempuan yang datang bulan tetibe berubah angin!!! tetapi aku manusia yang normal...NORMAL!!!
psikologi senang sahaja!!! jika sikap seseorang berubah pasti dalmnya tidak stabil...apa yang dimaksudkan dengan dalam??? JIWA...ya JIWA...kenapa jiwa tak stabil kerana faktor persekitaran...tak semue org sedar yg faktor persekitaranlah yg menyebabkan hospital tanjung rambutan ditubuhkan!!!

p/s: adakah aku patot dipersalhkan 100%??

viva la vida,

aphids

3 comments:

  1. salam, ni andre by d way..
    Memang tak munasabah andri kate "sabar",andre penah in your shoes.. tapi ape yang andre boleh kate, time heals everything.. maybe bapak and mak xpecially tak nampak ape yang kite buat utk dieorang gak,lagi2 kalau kite memang dah tak kene kat mate dieorang, ape yang kite buat pun salah.. tapi biarlah, ape pun dieorang nak maki, nak terajang, nak belasah sampai berdarah kepale( andre kene sampai camtuh), ape2 pun dieorang yang lahirkan kite, dieorang takde, kite pulak lagi la.. ape yang fiq boloeh buat skarang just masuk kanan kuar kiri, memang kuar kiri kekadang kepale still masuk gak, cam orang kate, sakit badan takpe, sakit hati takde ubat.. tapi insyallah, sampai satu mase and satu tahap nanti, dieorang akan sedar afiqlah yang paling banyak korban and berjasa pada dieorang, cume tunggu mase je.. Mase tuh terus terang andre cakap lambat lagi, tapi akan sampai jugak. So, sekarang baru andre boleh cakap, "sabar k".. andre dapat memahami situasi afiq, mungkin takdapat merasai tapi at least memahami..
    wssalam and take care ;)

    ReplyDelete