Images

Empat Belas

Setiap kali aku pergi night round di hospital di Egypt nih, setiap kali itu jugalah aku jadi saksi gugurnya air mata seorang ibu. Air mata yang tumpahnya tidak kira masa, kalau anak anak atau mana mana ahli keluarga mereka ditimpa celaka.

Satu perkara tentang hospital di Egypt ini, suasana dan keadaan didalamnya tak ubah seperti sebuah pasar. Sangat bising dan sesak. Itu dah kira nasib baik kalau takde mana mana ahli keluarga pesakit yang panas baran dan bergaduh dengan ahli keluarga pesakit lain. Hahaha.

Ada pesakit yang melecur 90% badannya, setiap kali dia meraung kesakitan maka semakin laju air mata ibunya jatuh berjujuran. Itu hipotesis yang boleh aku simpulkan. Dan hipotesis itu menyokong kesimpulan case yang kita bincangkan dalam post kali ini. Amboi tak? 
Ada pula seorang budak perempuan berusia lingkungan 5 tahun sedang menerima jahitan di kepala sambil ditemani bapanya. Dalam masa yang sama di luar bilik stitching, ada seorang perempuan yang sedang menangis tak henti henti. Aku naik hairan, "kenapa teruk nau menangis mak cik?, seperti kera kehilangan anak sahaja". Setelah beberapa minit menangis, dia melangkah dan menunggu di hadapan bilik stitching. Tak semena mena kedengaran tangisan dan jeritan daripada budak perempuan tadi dari dalam bilik, lalu menangis lah perempuan itu semula sehingga terduduk dia tersandar di tepi pintu. Rupa rupanya perempuan itu adalah ibu kepada budak perempuan yang sedang menerima jahitan tadi. "Waddehek man! It's not her child gonna die pun." Tapi itulah hati seorang ibu. Sangat fragile. Halus.

Aku tidak berpeluang seperti kalian, berada di samping ibu tercinta dan menyaksikan mereka grow old. Takdir Tuhan membawa aku menuntut ilmu jauh dari keluarga sejak dari bangku sekolah lagi. Sebab itu aku terkejut bila melihat gambar emak baru baru ini yang sudah nampak tua pada fizikalnya. But i know deep in her heart, she always young and energetic kind of person. May Allah bless her so much for what she has done to our family. 

Tadi, aku tiba tiba teringat bila emak suapkan makanan masa dolu dolu. Mulalah berangan, isteri aku nanti will do the same to our children. Sampai tingkatan 3, pun aku masih makan disuap tangan emak. Walapun kadang kadang rasa sabun Lux atau sabun pencuci pinggan, tapi yang penting perut kenyang. 


oh ye: Selamat Hari Ibu buat ibu ibu seluruh dunia! Tak lupa juga bakal ibu kepada anak anak gua :p


Hafeez Darraji


0 comments: