Images

Tujuh - Jemputan Kahwin


Gua tak pasti samada cerita yang gua dengar ini benar, tapi orang Cina kalau kahwin - tetamu yang hadir wajib sediakan satu hadiah dan juga satu angpow untuk pengantin. Angpow bukan setakat duit sikit sikit, tapi agak banyak. Tuan rumah pula kena sediakan arak yang mahal mahal untuk para tetamu yang hadir.

Berbeza dengan perkahwinan melayu - tuan rumah sediakan majlis yang grand grand, makanan yang sedap sedap tapi tetamu datang bawa hadiah yang dibeli di kedai Rm 2. Itu kalau datang bawa hadiah, ada yang datang tak bawa hadiah langsung tapi sebaliknya bawa perut je. Naya.

Akhirnya lepas majlis selesai, siapa yang untung? Cina atau melayu? Nilai sendiri. Ini bukan soal ikhlas atau tidak, 'bapak tak bersyukur dia nih, tak Qanaah langsung, bla bla bla'. We are talking about mentality here. Pengantin tuh baru nak start bina kehidupan, bila tetamu yang datang bagi hadiah and angpow like Chinese did, bukankah itu dikira menolong dan sedekah? Melayu should stop berkira, pada hari kegembiraan ini raikanlah like you really mean it.

Nanti majlis kahwin gua, tetamu akan dapat tempat duduk berdasarkan hadiah yang dibawa. Meja yang dekat dengan stage, buffet and tempat duduk pengantin untuk tetamu yang bawa hadiah Gred A, macam peti ais, TV 50 inch etc. Then Gred B, yang bawa hadiah klise macam toaster, set pinggan mangkuk, iron, periuk nasi etc akan duduk dekat dengan pintu masuk, biar dia rasa serabut orang duduk lalu lalang kat situ. Gred C, tetamu yang tahu bawa perut je duduk kat luar dewan, dengan takde air cond and jauh dari buffet table. Sekian.


oh ye: Mentaliti melayu perlu diubah. Melayu perlu disogokkan dengan 'ingin membuat yang terbaik dalam setiap perkara yang dilakukan'. Termasuklah ketika membeli hadiah untuk pengantin baru.


Hafeez Darraji



0 comments: