Images

Raya di Perantauan.

Beraya diperantauan memang totally different from beraya di kampung halaman; suasana, bersama sanak saudara, main mercun dan bunga api, buat persiapan hari raya, dapat duit raya, berborak sampai tengah malam dengan sepupu sepapat. tapi dek kerana tanggungjawab dan masa depan, perantau terpaksa melupakan keseronokan dan ingatan itu untuk sementara. itulah pengorbanan.

ini kali pertama aku beraya di perantauan. di mesir sambutannya tak semeriah di Malaysia. BOSAN, TAKDE SUASANA raya langsung. Takde mercun letup sana sini, pagi syawal hanya solat sunat raya dan kemudian pulang ke rumah. jalan jalan semua kosong, sebelah malam baru penuh dan si bapa akan bawa family diaorang makan di restoran atau berjalan jalan.

apa kitaorang buat di malam raya?
well, kalau society korang buat jamuan raya keesokannya maka korang bolehlah take part tolong tolong. at least dapat rasa sikit suasana tuh dengan kawan kawan. kalau tak, duduk rumah menghadap pc; main game, fb, twitter atau membuta. takpun pasang takbir dan lagu raya kuat kuat, bukan selalu dapat feeling beraya tanpa family. sekali sekala layan perasaan sedih dengar lagu raya apa salahnya kan? :p
Takbir raya di Egypt pulak sekejap sahaja iaitu selepas isha dan alunan dia monotonous tak berlagu seperti di Malaysia. 

Raya pertama
instead of join Egyptian punya solat raya, aku decide untuk join solat raya yang dianjurkan society melayu kat sini. at least sekali lagi dapat rasa suasana takbir seperti di Malaysia dan boleh faham khutbah. 
Even satu university, tapi kita tak berpeluang untuk jumpa senior/junior secara kerap. so lepas solat raya boleh bersua muka dan mengucap selamat hari raya dan meminta maaf antara satu sama lain.
Kemudian disusuli dengan rumah terbuka.


Raya is about kegembiraan, jadi di mana mana atau dengan siapa pun kita sambut, sambutlah dengan penuh kegembiraan. Sambut dengan gembira, dengan penuh syukur atas nikmat nikmat yang masih dikurniakan.
Raya di perantauan dapat mengeratkan ukhwah dengan kawan kawan. Tanpa kawan kawan kita mungkin beraya keseorangan, menangis dengar lagu raya sorang sorang. hahaha. Tanpa kawan kawan kita mungkin kebosanan sementara menunggu semester baru dibuka. 
Alhamdulillah kitaorang kat sini everyday ada jemputan rumah terbuka dan sebelah malam lepak lepak, karaoke dan gelak ketawa yang entah apa topiknya. Semuanya dapat mengubat kesunyian dan kesedihan beraya tanpa keluarga.

atau ini mungkin satu latihan, beraya tanpa keluarga sebab nanti dah kena beraya dengan keluarga mertua? kan? #eh. hehehe...

Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Batin



Hafeez Darraji
Mansoura, Egypt.


0 comments: