Images

Rusuhan Mesir #30Jun

Selain di Tahrir Square,Cairo;  rusuhan oleh kumpulan Tammarud (anti morsi) juga berlaku di Mansoura (2 jam dari Cairo). Kali ini penentangan yang diberikan oleh anti Morsi semakin hebat dan berlarutan di bandar bandar lain seluruh Mesir.
Rusuhan di sini berlaku kerana provokasi yang dimulakan oleh kumpulan Tamarrud yang menganggu perhimpunan Tajarrud (Ikhwanul Muslimin), di hadapan Stadium Universiti Mansoura. 
2 tahun sebelum ini ketika proses menggulingkan regim Mubarak (25 january) tidak pernah berlaku rusuhan seperti ini di kawasan stadium Universiti yang ada hanyalah di Muhafzah (kawasan bangunan kerajaan).
Buat kali pertama rusuhan berlaku di kawasan ini (rata rata kediaman pelajar Malaysia), di mana ianya berlarutan dari selepas maghrib hingga jam 1200am waktu Mesir dimana pihak tentera Mesir yang tiba berjaya meleraikan rusuhan  dengan menembak gas pemedih mata ke udara. 


Namun begitu, tiada apa yang perlu dirisaukan, kerana kebanyakan pelajar Malaysia mengambil keputusan untuk tetap berada di rumah dan tidak terlibat dengan mana mana kumpulan rusuhan.

Berikut video ketika rusuhan berlaku;






#prayforegypt


0 comments: