Images

Cinta Kesian

Kebelakangan ini ada dua tiga orang datang dan menyapa aku meminta pendapat tentang tajuk cinta ini. Aku mengaku, aku bukanlah hebat sangat dalam bab nih. tapi dari pengalaman, sedikit sebanyak aku boleh tolong dan aku lebih suka untuk share pengalaman instead of mengajar bagaimana... 

Banyak banyak persoalan, paling menarik minat aku tentang bab cinta kesian. 
Mencintai seseorang sebab kesian, samada usaha dia terlalu banyak nak memikat maka kita pun kasihan dan terima cinta dia. atau kita tak sanggup memalukan, melukakan, menghampakan atau katakan tidak pada seseorang maka kita terima cinta dia. 
Aku sendiri pernah mengalami situasi ini, menerima cinta atas rasa kasihan dan aku mengaku yang ianya tidak berjalan dengan lancar.



Satu dan Paling Utama - Jangan membelakangkan cita cita atau impian yang telah lama kita impikan.

Situasi 1: Faiz cuba mengorat seorang gadis, tapi gadis itu menolak cintanya. Faiz tekad untuk fokus kepada hidup dan cita citanya. Ada beberapa goal yang Faiz mahu capai dalam tempoh tempoh tertentu. Beberapa bulan kemudian, gadis itu menegur Faiz menyatakan kesudian untuk menerima cinta Faiz. Faiz berasa kasihan dan tidak mahu melukakan gadis itu lalu menerima cinta tersebut. BAMM!!!

Situasi 2 : Bob dan Lina sepasang pasangan kekasih yang sudah berpisah. Lina merayu rayu kepada Bob supaya tidak memutuskan hubungan itu. Hari demi hari, Lina masih merayu dan tidak berhenti menangis. Atas rasa kasihan Bob menerima cinta Lina kembali. BAMM!!!

Dalam hidup, selain keluarga cita cita antara modal yang paling penting. Bagaimana kita mahu mengarahkan hidup sekarang supaya senang di masa hadapan. Lebih lebih lagi di usia muda.



Dua - Jujur dengan perasaan sendiri

Kalau suka cakap suka, kalau tak suka cakap tak suka. Something yang mudah tapi sangat sukar dilakukan. Lebih lebih lagi orang melayu kita yang hidup dalam kiasan dan norma sopan santun. Berlaku tegas pada diri sendiri selalunya akan menyelamatkan masa depan kita. Belajar katakan tidak dengan cara paling baik. Terangkan sebab kenapa kita tidak mahu menerima cinta itu. Mungkin berkawan dahulu cara yang terbaik, sebab lambat laun cinta itu boleh dipupuk. Worst case scenario mungkin korang tak akan berjumpa atau bercakap sesama sendiri selama lamanya. but hey, itu lumrah hidup yang kita kena hadapi, bukan kau sahaja malah semua orang.

Pernah dengar jodoh di tangan Tuhan? salah satu dari 3 perkara yang telah Dia tetapkan untuk kita sejak dari azali lagi. Jadi mengapa risau dan gelisah sampai depress berhari hari? kau takut sendiri? 
Tuhan selalu ada di sisi.

Samada kita mendapat seseorang yang dapat membawa kita menuju dan mencapai impian dan cita cita kita tetapi banyak kekurangan (tidak kacak/cantik, kurang romantik, etc..) pada diri individu tersebut
atau
Seseorang yang punya banyak kelebihan tetapi sukar untuk kita mencapai cita cita dan impian masa hadapan. 

More or less it depends what we want in life. So, choose and live it. 



p/s: Antara Cinta Tuhan tiada warranty tapi punya guarantee dan Cinta manusia yang ada warranty tapi tiada guarantee. Kalian pilih yang mana?


suburkan cinta,
Hafeez Darraji


0 comments: