Images

Tanpa Tajuk

post kali nih aku nak lari dari kebiasaan aku, kebiasaan menulis dengan bahasa bahasa indah lagi puitis. kali ini aku nak bercerita tentang hari yang telah aku lalui. eh, bukan ke blog dicipta untuk kita sampaikan kisah kisah peribadi kita sehingga warna seluar dalam sekalipun?! (baca: bagi sesetengah orang). 
so, izinkan aku bercerita...

hari ini hari yang baik, berjalan dengan seorang sahabat Amin namanya. Seorang sahabat yang baik, masih solo, anak yang soleh, abang yang mengambil berat, kacak. setiap kali pagi ke kelas dia pasti menunggu aku, untuk sama sama kami berjalan menuju ke kuliah. walaupun aku selalu lambat dan buat dia tertunggu tunggu, dia sabar menanti. Ibarat jarum jam yang panjang dia masih menunggu aku di situ walau aku si jarum pendek terhegeh hegeh mengejar.

haaaa... itu dah macam cerpen #homoseksual. jadi izinkan aku menceritakan cerita yang sebenar....

hari ini hari yang baik *ini serius.

sejak kebelakangan ini, hobi masa dulu dulu, muda muda dulu yakni membaca bagai mati hidup kembali. Kalau tidak kerana mengulangkaji kitab kitab perubatan, mudah sekali aku habiskan satu buku setebal 200 muka surat cuma dalam masa dua hari. dari novel bergenre cinta, motivasi, agama kepada buku kanak kanak "perlumbaan sang kura kura dan sang arnab" tak pernah aku sombong untuk menghabiskannya. Ya, aku masih keliru sama ada "membaca" perlu di berikan peluang semula untuk mendiami carta hobi aku yang terkini. 

dan melalui pembacaan, aku banyak mengetahui, mempelajari, mendapati. dan rupa-rupanya semua pembacaan itu hanyalah bacaan 'kosong' atau bacaan 'tahu' tanpa kita mempraktikkan unsur unsur kehebatan yang terkandung dalam buku itu. yelah, buku bestseller tapi adakah kita sekadar berbangga "aku pernah baca buku bestseller tuh" tanpa kita fahami yang "bestseller" itu bukan sekadar dorongan untuk orang ramai membaca tetapi kerana ada harta didalamnya yang tidak boleh didapati walau kita gali sampai ke lapisan teras dalam sekalipun.

setiap perkataan yang kita baca bukan milik mata dan akal sahaja tetapi ia juga milik setiap anggota badan yang lain yang mempunyai peranan dan tanggungjawab dalam merealisasikan setiap patah perkataan. dari situ, masa yang kita gunakan untuk membaca dapat dimanfaatkan walau buku itu hanya dibaca sekali lalu atau sekali seumur hidup. 

dan aku masih mencuba cuba untuk mempelajari dan mengingati setiap perkataan walau jumlahnya hampir 10,000 dan mungkin 1,000,000 huruf dalam setiap buku dan walaupun ada cubaan cubaan makhluk gelap yang cuba mengagalkannya. 


"Knowledge can be called wisdom, when we start using it and benefiting from it. It takes action to transform knowledge into wisdom"
Ernie J. Zelinski -


p/s: bukan senang senang aku nak letak nama manusia lain selain keluarga aku dalam blog nih. Gila untung kau Amin.


maaf, cubaan (penulisan) untuk lari dari kebiasaan gagal.

aku,
Bed The Mattress











2 comments:

  1. Sebab tu untuk aku, baca novel tu aku label guilty pleasure.

    Puas memang puas, tapi ada juga masa tertanya, ada faedah ke cerita aku baca tadi? baik baca buku saintifik ke, buka motivasi ke.

    tapi betul novel sebangang mana pun. banyak kita boleh belajar, lagi lagi pasal hidup.

    mari cernakan bibit patah yang kita baca.

    hah. untunglah hang amin :D

    ReplyDelete
  2. @koshary

    yupp exactly! teruskan membaca chai, moga berkesempatan belajar sesuatu dari kau nanti :)

    ReplyDelete