Images

Kosong Kecewa Kosong

sedang suka blogwalking di blog manusia manusia marhaen sesekali terkesan dengan karangan panjang berjela manusia yang dikecewakan manusia lain. aku turut sedih, sebab aku sendiri pernah berada di tempat yang sama. tapi masalahnya apa lagi yang kau dapat bila kau mengenangkan kejahatan pencuri hati lalu dilelongnya dia sesuka hati? apa lagi yang kau dapat dengan menghuraikan satu satu keburukan dia?

Anak punai anak merbah
Terbang turun buat sarang
Anak sungai pun berubah
Ini pula hati orang
Mengapa di kenang

Selat teduh lautan tenang
Banyak labuh perahu Aceh
Jangan kesal jangan kenang
Walau hati rasa pedih
Mengapa bersedih

orang kata, seseorang tak dapat mengatasi kekecewaan itu selagi dia tidak bertemu dengan seseorang atau sesuatu yang lebih baik. kita manusia tidak dapat lari dari kekosongan dan setiap detik masa berpusing pusing dalam kekosongan itu buat jiwa lebih parah. solusinya? kekosongan itu perlu diisi dengan segera;(kata kunci : Lebih baik)

kalau kamu berfikiran untuk mengisi kekosongan itu dengan seorang yang bernama (manusia) lalu dikhuatiri kesakitan itu kan berulang kembali walau kali ini dengan sosok tubuh yang berbeza; kenapa tidak kamu isi kekosongan itu dengan sesuatu yang lebih TERANG, NYATA dan JELAS. yang bila kamu bersama dengan 'sesuatu' itu kamu sudah tahu kebaikan yang akan kamu perolehi di masa akan datang.

jatuh cinta dengan sesuatu yang lebih hebat. melebihi hebat sekalian manusia yang ada di dunia ini. jatuh cinta dengan sesuatu yang lebih jelas. kejelasan itu daripada janji janji yang telah kamu yakini dengan iman kamu.

jatuh cinta dengan Allah
dengan itu kamu berupaya tenang
mengenal segala ciptaanNYA
biar DIA menghadirkan impian kamu

p/s: sesetengah petikan di alih bahasa dari artikel 'Fall in Love with The Real Thing' karangan Yasmin Mogahed

"dan mungkin kamu terlalu mesra bergaul dengan ramai orang asing yang hanya berpura pura menyokong, tapi dibelakang mempersoal kebodohan kamu."

Hafeez Darraji





0 comments: