Images

Less Effort, Achieve More

selalu kita dengar "with more effort we can achieve more". tapi sebenarnya with less effort pun kita boleh achieve more. Terus masuk kepada 4 P untuk mencapai "less effort, achieve more"

1) Passion
be motivated by your passion
- buat perkara yang kita rasa kita paling bagus. yang mana bidang menjadi kekuatan, bakat kita then kita fokus on that thing. something yang bila kita buat kita rasa semangat dan bangga.
"if you don't like what you're doing then don't do it" - Ray Bradbury

2) Profit
- hidup always about profit. profit untuk diri sendiri, profit kepada manusia lain. sebab dengan profit, tak kisah pada diri sendiri atau orang lain, kedua duanya akan buat kita gembira bukan? so how to earn profit? banyakkan bergaul. misal kata kita jumpa seseorang yang kita tak kenal di tengah jalan, amik profit/learn something from orang itu sebelum dia pergi dari kita.
"When you work alone you need to socialize at some level" - Jeffery Deaver

3) Partnership
- cari orang yang mempunyai sumber yang anda perlukan. tak sepertinya dia ada persamaan seperti anda. yang paling penting perbezaan buat manusia dan kerja itu lengkap. sebab perkara lebih mudah bila dilakukan lebih dari seorang.
"yang berat sama dipikul, yang ringan sama dijinjing" - pepatah melayu

4) Proactive
- urus masa, urusan. Yang mana perlu dilakukan dahulu dan kemudian. tetapkan tujuan dan matlamat kita, so that bila ada benda yang distract, kita tak akan goyang.
"Affirmation without discipline is the beginning of delusion." -Jim Rohn

secara pendeknya, 4P boleh disimpulkan pada satu perkataan iaitu KUALITI. katakanlah kita punya 30 minit masa untuk membaca. jangan fokus on berapa banyak page yang dapat kita baca tapi fokus on kualiti. sebab kualiti itu lah yang menyebabkan kita ingat apa yang kita baca.

wish you guys have a super fantastic day!

p/s: bahasa rojak. maaf

Hafeez Darraji


0 comments: