Images

Mahukan yang terbaik

bagi aku tidak salah untuk menerima kelemahan dan keburukan seseorang. tapi bukan terima bulat-bulat. dengan tidak bermaksud untuk mengubah secara total, kita jadikan orang itu lebih baik dari sebelumnya. walaupun sesetengah manusia fikir kita cuba untuk mengubah diri mereka dan tidak menerima diri mereka seadanya. tapi sebenarnya kita cuma mahu yang terbaik untuk sesiapa sahaja. dengan harapan, manusia itu dapat terus berdiri bila bila kita tidak ada bersama dia untuk mengingatkan. supaya dia jadi lebih baik dari kita.

macam guru yang memberi banyak kerja rumah kepada muridnya. Murid itu sudahlah kurang bijak, malas. pada fikiran murid itu guru itu sengaja memberi kerja rumah yang banyak supaya dia rajin. murid itu tidak mahu rajin, dia lebih sukakan hidup dalam kemalasan yang lebih banyak masa dapat digunakan untuk melakukan perkara yang dia gemar. tapi sebenarnya kerja rumah itu untuk kebaikan murid itu sendiri. supaya satu hari nanti murid itu tidak menyesal dengan masa silamnya.

dan kita masih boleh menjadi diri sendiri walaupun dengan perubahan yang baik itu. Malah lebih baik dari yang dulu. Life is Changing dan kalau kita berdegil untuk menidakkan perubahan dari orang yang mahukan yang terbaik untuk kita maka kita takkan ke mana.

Bukan mudah untuk berubah. Walaupun kita terpaksa berpura pura, tapi sebenarnya kita sedang menjalani latihan ke arah itu.

sebab semua manusia mahukan yang terbaik untuk diri sendiri dan orang sekeliling. cepat atau lambat, pasti ada satu hari.


p/s: pengkritik terbaik adalah orang sekeliling kita. Jadi berlapang dada *senyum


pakar motivasi,
Hafeez Darraji




0 comments: