Images

Pediatric Round

sudah 3 minggu dekat round pediatric (kanak-kanak). sekarang nih dah takde ponteng-ponteng kelas, tuh yang bila balik rumah kalau tak tidur dah kira gagah dah tuh. sampai terkejar-kejar waktu lunch and waktu kelas. tapi maximum kelas sampai pukul 4pm jela. Kalau dah pukul 4pm and kelas tak habis lagi memang aku cabut keluar tanpa rasa bersalah.

Round kali ni very interesting! macam-macam budak dengan macam-macam penyakit jumpa. bayangkan umur tak cukup setahun lagi dah ada penyakit liver. Perut kembung, mata, muka, kaki bengkak-bengkak. Sepatutnya umur-umur sebaya mereka dipenuhi dengan kegembiraan dan keseronokan. tapi bagi sesetengah orang penderitaan.

Eventhough budak-budak nih ada penyakit but mereka ada otak yang bijak, jiwa yang kental. Ada satu patient berumur 10 tahun, dimasukkan ke hospital untuk menjalani pemeriksaan ke atas sistem pernafasan. Secara accidentally sewaktu pemeriksaan dijalankan, doktor menemui liver & spleen dia membesar. selalunya pesakit kanak-kanak mesti ditemani ibu/bapa/penjaga untuk menerangkan kondisi anak/jagaan mereka. but that day kemungkinan emak dia go somewhere else then terpaksa patient tuh masuk sorang-sorang. yang uniknya patient tuh sangat peramah dan tak malu untuk bercakap pasal kondisi dirinya. dia boleh terangkan satu persatu symptom yang dia alami, boleh menjawab soalan yang dikemukan oleh doktor secara lancar & dia tidak berasa malu untuk berinteraksi dengan orang yang bukan sebangsa dengan dia. sesekali kebijaksaan dia boleh dilihat apabila dia menterjemahkan perkataan *mama yang disebut oleh doktor kepada 'mother'.

Selain itu, berada di round pediatric bukan sahaja mempersiapkan diri menjadi seorang doktor tetapi sekaligus mengetahui selok belok menjadi seorang ibu/bapa dalam monitor/menjaga kondisi anak sejak dalam perut ibu sehingga dia berumur 12 tahun.

p/s: dah sedia ke nak jadi ayah?

*mama-lazim di egypt anak-anak memanggil ibu mereka 'mama' dan memanggil bapa mereka 'baba'




0 comments: