Images

1 soalan 1 pengalaman

Hari nih, pergi kelas macam biasa. Kelas pagi tak pergi sebab benda ulangan, pergi PBL dapat case yang menjentik urat ketawa. Igatkan case tuh ada typo ke ape ke then bila doctor masuk rupa-rupanya memang case dia macamtuh. cuba korang translate kalau korang terror english? hahaha.

"Suppose i didn't get off to a good start; fell pregnant when i was 14 in the bus shelter didn't know you could get caught standing up"

balik dari pbl ingat nak pergi kedai buku jap, tapi tukar plan gerak Restoran GMN. kat GMN kecoh plak pasal video clip prema yin. sikit2 'marilah engkau mari'. yang tak tahan budak2 nih kata si Prema Yin nih ada bela 2 ekor ular kat ketiak. nak tengok ular belaan dia tengoklah kat Prema Yin - Marilah

pastuh lepas makan, amik keputusan untuk ke kedai buku. beli peralatan dalam senarai keperluan. ingat lepas beli peralatan nak balik rumah naik taxi, tapi nak kena beli ayam plak. so decide nak jalan kaki je balik rumah. dalam perjalanan nak ke kedai ayam tuh lalulah di jalan samanoudy lorong kedai basikal tuh. tengah jalan punya jalan tiba-tiba dengar satu hentakan kuat. toleh kiri je nampak sorang mamat arab nih kena langgar.

aku kenal mamat arab nih, dia pemandu taxi. pernah sekali dia cekik duit kitaorang. dari shaimaa ke kuliah tibb di caj le 5. dahla xsmpi kuliah tibb pun pastuh hantar kitaorang sampai baron(belakang) je. Aku pun tak tahu macam mana dia kena langgar sebab masa berjalan tuh fikiran aku merewang memikir bukak ke tidak kedai ayam nih. sebab kedai ayam tuh selalu tutup. abes kalau tutup nak kena patah balik pergi syarik Rabik.
Tup Tup Tup aku dah nampak dia terbaring. pastuh kereta merah yang langgar dia berhenti 10 meter dari tempat mangsa nih terbaring.

Kebetulan masatuh ahli keluarga mangsa ada kat tingkap rumah "tengah mengira berapa bilangan orang yang lalu di sepanjang lorong Samanoudy tuh." adalah 2 orang perempuan tua dengan budak kecik perempuan sorang. Terus menjerit orang tua tuh macam orang meroyan. menjerit tak tentu arah. pastuh budak kecik perempuan tuh pulak menjerit. meroyan jugak. bila 2 orang tua tuh keluar menuju ke arah mangsa tuh ada plak sorang perempuan (aku rasa isteri dia) pun menjerit-jerit. pun meroyan gak.

aku yang duk tak sampai semeter perhati je mangsa tuh. tak tahu nak buat apa, tak terpikir plak nak tgk siapa pemandu kereta merah itu. tak semena-mena aku rasa kepala aku berat. aduhhh nih vaso vagal attack la nih, aku pun blah pergi beli ayam yang kedainya tidak sampai 5 meter dari tempat kejadian. Nasib baik bukak. lepas beli ayam aku pergi balik tempat kejadian dah ramai dah orang kumpul. adalah 40 orang arab berkerumun menjerit-jerit kat situ. pastuh ada 2-3 orang lelaki muda suruh orang ramai bukak ruang supaya mamat tuh boleh bernafas. masalah nye semua arab nak jadi hero, nak kerumun gak tapi bukan buat apa-apa pun. rilek je sorang bawab kat situ sambung cuci kereta tuan dia balik.

aku terpikir nak apply ilmu basic life support yang aku belajar. aku pun mendekatkan diri dengan tempat orang ramai berkerumun tuh and tanya salah sorang mamat arab kat situ kalau-kalau ada patah mana-mana ke kat badan mangsa. Arab tuh cakap ada kat leher dengan kaki. aku pun tengok lah mangsa nak konfemkan diagnosis si arab tadi, tengok ok je mangsa tuh boleh angkat leher lagi. pastuh tengok kaki takde bleeding pape, cuma menggigil je. Tapi sebab ramai sangat arab kat situ, aku malas lah.

aku sambung tengok dari tepi. niat di hati tak nak blah sampai aku dapat tolong apa2. pastuh kat sebelah aku nampak ada seorang mak cik tengah tenangkan mungkin ibu mangsa kot. elok je mak cik tuh pujuk ibu mangsa tuh. katanya "kau kena bersyukur Allah tak tarik nyawa dia, dia masih hidup sekurang-kurangnya dia masih ada." sedikit sebanyak yang apa yang aku paham lah. sejuk je hati tengok makcik tuh pujuk ibu mangsa. nampak keharmonian manusia yang saling memerlukan antara satu sama lain.

kereta merah tadi dah kosong. salah seorang dari 2 orang tua tadi tengah hentak2 bumbung kereta merah tuh. entah yang mana satu tuan punya kereta pun aku tak taw. aku rasa tuan punya kereta dah cabut awal2. sebab nampak ahli keluarga mangsa nih bawak keluar beg tangan perempuan from kereta merah tuh bawa masuk rumah si mangsa. elok sangat lah tuh, dah langgar cabut lari plak.

salah seorang yang kerumun di situ mintak dibawakkan air sejuk utk mangsa. jerit punya jerit takde orang bawakkan. mintak sekali lagi. takde orang bawakkan gak. dalam hati aku nak je pergi kedai beli air mineral tapi nih lah keburukan aku. takut2 bila aku pergi beli dah ada dah air untuk mangsa tuh. Damn! selalu camtuh. sampai ke sudah takde orang bawak air. huhuhuhu.

agak-agak takde apa yang dapat aku tolong aku pun memblahkan diri sambil menyesal sebab tak dapat tolong apa apa tadi

p/s: hati2 kat jalan raya. kalau jalan sempit biar kereta lepas dulu baru kita jalan. tak pasal2 kereta laju kang kena langgar. nauzubillah.


0 comments: