Images

famous amos femes!

tiba-tiba keluar pasal isu famous amos yang femes kat facebook kebelakangan nih. bukan sekali aje, sebelum2 ni pun dah banyak kes2 orang menghina dan mengutuk.

yang pertama, bukan sahaja agama islam walhal agama lain juga tidak membenarkan penganutnya menghina atau mengutuk sesama sendiri apatah lagi mengutuk mereka yang tidak sefahaman dengan agama tersebut. selain itu, adat melayu sendiri juga terkenal dengan sifat lemah lembut, bersopan santun dan mementingkan kesepaduan. di malaysia, untuk mengekalkan persefahaman kaum juga menuntut setiap rakyatnya menjaga sensetiviti dan menghormati budaya dan adat kaum masing-masing

yang kedua, sebenarnya rakyat telah diracuni dengan slogan negara demokrasi yang sebenarnnya tidak seratus peratus dipraktikkan di negara berdaulat ini. kebebasan bersuara hanya di atas kertas dan bukan secara praktikalnya. oleh kerana itu, yang kaya terus kaya dan yang miskin terus kedana. rakyat tiba-tiba jadi sensitif dengan isu yang kecil dan remeh dan tidak pada perkara yang sepatutnya memerlukan penglibatan mereka. tidak ada lagi pejuang yang ingin berjuang dan tiada rekrut baru yang dapat membentuk satu angkatan melaungkan kebebasan bersuara.

yang ketiga, kalau rakyat boleh bersatu menentang dan mengutuk sikap peribadi orang lain mengapa tidak salurkan kekuatan ini untuk menuntut hak dan masa depan yang lebih jelas dan stabil?

ini semua salah siapa?

0 comments: